Hub-Pia-AnneJ-Thailand-2011.reismee.nl

Peter arriveert om half acht vanuit Chiang Mai en AnneJ gaat fietsen met Co van Kessel

Eerst koffie op het terras en om 11.00 uur met de Skytrain, (we doen hier altijd alles met de Skytrain, eerst met de Tuk Tuk van het appartement naar het Sky train station Thong Lo), naar de Chaya Praya rivier en dan met boot naar China town. China town is een belevenis op zich. Hier hebben we bij een echte chinees gegeten. Heerlijk geroosterde eend met natuurlijk, zoals altijd, ene grote blonde. AnneJ afgezet bij het GrandChina Princess Hotel, waar Co van Kessel zijn kantoor heeft. Van hieruit vertrekken steeds de fiets gezelschappen onder begeleiding van 2 gidsen 1 voorop en 1 achterop en met gele petjes op, waarmee ze dwarsk zeer drukke straten, oversteken. Zwaaiend met hun petjes houden ze het verkeer tegen en steken over. Zo simpel is dat in een wereldstad met 16 miljoen inwoners. Na AnneJ uitgezwaaid te hebben, wandelen we naar een spik splinternieuwe tempel, helemaal van marmer en v'eeeeeeeel goud deWat Traimit (Temple of the Golden Buddha) en daarin staat op vierhoog 'n volledig gouden Buddha. 5.500 kg puur goud. Een imposante 3 meter hoge , 5,5 ton massief gouden Buddha. Pas 40 jaar geleden toevallig ontdekt tijdens het verplaatsen van een stenen Buddha waarbij een stuk bepleistering afbrak door een val uit de kraan. Deze honderden jaren oude boeddha is geskulptuurd in de bevallige Sukhotai stijl. Men neemt aan, dat de bepleistering was om het beeld te beschermen voor rondtrekkende dievenbendes of gedurende de late Sukothai periode of de Ayuthaya periode, toen de stad belegerd werd door Burma. De oude tempel zelfdateerd van de 13de eeuw .Na een terrasje, hebben we China town doorkruist, werkelijk een mierenhoop. Straatjes van 2 / 3 meter breed, winkel naast winkel, ook nog alles op straat uitgestald etc. en vol onvoorstelbaar vol en daar moeten dan nog onvoorstelbaar veel mensen doorheen, met tegelijkertijd brommers en steekkarren voor aanvoer. AnneJ opgehaald en met de boot weer terug naar de Sky train.Zeer druk in de stad vanwege Valentijn. Op station Thong Lo aangekomen belt Peter de Tuk Tuk, die ons beneden weer oppikt. Later in de yuppenwijk uit eten, want AnneJ. wilde nog een keer, die lekkere kippenpootjes eten.