Hub-Pia-AnneJ-Thailand-2011.reismee.nl

Een supersnelle boottocht van Tha Ton naar Chiang Rai over een afstand vergelijkbaar van Den Bosch tot voorbij Maastricht.

Goed geslapen in onze huisjes, harde bedden, maar dat is hier normaal. 'n lekker ontbijtje bij 'Miss Apple'. Zij hebben intussen ook de boot gereserveerd voor ons vieren en nog 2 jongens vanuit een ander hotel aan de rivier. Instappen via de steiger van 'Apple', dus geen gesjouw met bagage. Een onvergetelijke tocht, dwars door de bergen, een natuur die steeds veranderde. Veel werkende mensen in de rivier voor zand- en grindwinning. De regentijd is voorbij, dus er is weinig water, bij stroomversnellingen soms nog net genoeg om de boot er over te varen, zonder op de rotsen te blijven zitten. Dus snel snel. Varen doen ze hier in Thailand overal met geweld. Het gaat ze nooit snel genoeg. Op zo'n klein bootje staat een King size motor geschikt voor een vrachtwagen. De 'Kok'rivier is dus buiten de regentijd op vele plaatsen erg ondiep en zeer gevaarlijk door rotsblokken overal, soms maar net onder water. De kapitein vaart dus echt van de ene naar de andere kantvoor genoeg water onder de boot of het ontwijken van rotsblokken, zonder vaart te minderen. Bij de diverse stroomversnellingen gas erop. We legden aan bij een bergstammen dorpje voor de lunch. Het lijkt allemaal 'ouwe troep', maar het was er opvallend schoon en het eten lekker. Verder nog erger dan Volendam,want hier wordt alle koopwaar je ook nog 'aangesmeerd'. Hier was ook een snakefarm en als je wilde kon je ook op de foto met een dikke vette slang om je nek, maar daaraan hadden we niet zo'n behoefte. Het krioelde van de 'luie'honden, allemaal met een jasje aan vanwege de kou!!! Na het afmeren, een 'sâwngthâew' ,betekend letterlijk 2bankjes, aangesproken voor transport naar ons gereserveerde hotel. Die 2 bankjes dus is een kleine pick-up truck met in de lengterichting aan elke kant een bank. Prijs afmaken en rijden. Simpel, toch sta je dan langs een rivier helemaal buiten de stad. Aangekomen bij het hotel blijkt men de reservering niet vastgelegd te hebben. Peter komt hier al jaren en heel dikwijls ook nog met gasten. Men kent hem dus heel goed. Wij met onze koffertjes naar de hoek van de straat, de dames even wachten en Peter en ik op hotelkamer jacht, wat ook meteen lukte in het 'Diamond Park Inn'. Mooie kamers, schoon en goede zeer schone bedden. Douchen en dan tijd voor een grote blonde, ergens zal het wel vijf uur zijn. Daarna naar de avondmarkt en op een sfeervol plein met levende muziek heel gezellig gegeten.

Hanneke

Hé, hé, eindelijk weer 'n verhaal; ik dacht al dat
jullie helemaal in de rimboe zaten waar geen
internetverbinding is.
Dit is nl. weer 'n mailtje sinds 4 febr. jl. en er zijn